Een sterk reflectieverslag is meer dan een terugblik—het is een moment van zelfinzicht, groei en bewustwording. Of je nu reflecteert op een stage, project of persoonlijke ervaring, een goed geschreven reflectieverslag laat zien wat je hebt geleerd, waar je tegenaan liep en hoe je jezelf wilt ontwikkelen. In dit artikel ontdek je hoe je een krachtig reflectieverslag schrijft, met duidelijke stappen én reflectieverslag voorbeelden die je op weg helpen. Zo maak je van jouw verslag een overtuigend en authentiek verhaal.
Wat is een reflectieverslag?
Een reflectieverslag, ook wel reflectie verslag genoemd, is een persoonlijke terugblik op een ervaring, situatie of leerproces, zoals bijvoorbeeld tijdens het schrijven van een scriptie bedrijfskun. In plaats van alleen feiten te beschrijven, zoals je in een scriptie zou doen (zelfs als die scriptie afgekeurd is), draait het om jouw beleving, gedachten, gevoelens en leerpunten. Het doel van een reflectieverslag is om inzicht te krijgen in je eigen handelen: wat ging goed, wat kon beter, en hoe neem je deze inzichten mee naar de toekomst? Dit maakt het wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een onderzoeks- of projectverslag, die objectiever van aard zijn. Een reflectieverslag is subjectief, eerlijk en zelfkritisch—een middel om groei zichtbaar te maken. Het is jouw verhaal, want een reflectieverslag gaat over jouw leerproces en persoonlijke groei.
Structuur van een reflectieverslag
Een goed reflectieverslag schrijven begint met een duidelijke en logische opbouw. Hoewel de inhoud persoonlijk is, helpt een vaste structuur om je gedachten helder te ordenen en je verhaal krachtig over te brengen.
1. Inleiding:
Hier schets je kort de context. Waarover ga je reflecteren? Wat was de situatie, opdracht of ervaring? Je introduceert het onderwerp en benoemt eventueel je leerdoelen.
2. Kern (body):
In dit deel ga je dieper in op je ervaring. Wat gebeurde er precies? Hoe reageerde je? Wat voelde je op dat moment, en waarom? Gebruik hierbij een reflectiemodel zoals Korthagen of de STARR-methode om structuur aan te brengen. Bespreek wat goed ging, wat beter kon en wat je ervan hebt geleerd.
3. Conclusie:
Rond af met je belangrijkste inzichten. Hoe kijk je nu terug op de situatie? Wat neem je mee naar de toekomst? Dit is het moment om je persoonlijke groei zichtbaar te maken.
De inleiding van een reflectieverslag
Een krachtige inleiding zet de toon voor je reflectie, net zoals het voorblad scriptie meteen een eerste indruk geeft van je werk. Het helpt de lezer begrijpen waar je over gaat reflectie schrijven en waarom het relevant is. In de inleiding beschrijf je kort de context: Wat was de situatie? Wat waren je verwachtingen of leerdoelen?
Reflectieverslag voorbeeld – inleiding:
“Tijdens mijn stage bij het communicatiebureau kreeg ik de kans om een klantpresentatie te verzorgen. Dit moment riep veel spanning op, maar bleek achteraf leerzamer dan verwacht. In dit reflectieverslag blik ik terug op die ervaring en wat ik ervan geleerd heb.”
Leerdoelen formuleren
Het leerdoelen formuleren is een essentieel onderdeel van een goed reflectieverslag. Leerdoelen geven richting aan je zelfreflectie en maken inzichtelijk wat je wilde bereiken of ontwikkelen tijdens een bepaalde ervaring. Ze vormen het vertrekpunt én het ijkpunt van je groei.
Een leerdoel is specifiek, haalbaar en persoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan: “Ik wil mijn communicatieve vaardigheden verbeteren in werksituaties” of “Ik wil leren omgaan met feedback zonder direct in de verdediging te schieten.”
Tijdens het zelfreflectie schrijven ga je na in hoeverre je deze doelen hebt bereikt. Wat hielp daarbij? Wat stond in de weg? En hoe ga je hier in de toekomst mee verder?
Competenties en leerdoelen formuleren
Bij het schrijven van een reflectieverslag, zeker volgens de STARR-methode, is het belangrijk om je competenties en leerdoelen helder te formuleren. Competenties zijn vaardigheden of gedragingen die je wilt ontwikkelen, zoals samenwerken, communiceren of initiatief nemen.
Een goed leerdoel sluit aan op een specifieke competentie en is SMART geformuleerd—net zoals je dat zou doen bij het opstellen van een theoretisch kader scriptie.
Voorbeeld:
Competentie: feedback ontvangen
Leerdoel: “Ik wil tijdens mijn stage actief om feedback vragen na presentaties, en deze feedback gebruiken om mijn spreekvaardigheid te verbeteren.”
Situaties beschrijven
Een effectieve reflectie begint met het helder beschrijven van de situatie waarin je iets hebt geleerd of ervaren. Dit vormt de basis van je zelfreflectie voorbeeld en maakt je verslag herkenbaar en geloofwaardig. De STARR-methode is hierbij een krachtig hulpmiddel.
STARR staat voor:
-
Situatie: Wat was de context?
-
Taak: Wat was jouw rol of opdracht?
-
Actie: Wat heb je concreet gedaan?
-
Resultaat: Wat was het gevolg van jouw handelen?
-
Reflectie: Wat heb je hiervan geleerd?
Reflectie verslag voorbeeld – situatiebeschrijving:
“Tijdens mijn stage bij een basisschool werd ik gevraagd om zelfstandig een les te geven aan groep 5 (situatie). Mijn taak was het voorbereiden en uitvoeren van een rekenles (taak). Ik besloot interactieve werkvormen te gebruiken om de aandacht vast te houden (actie). De leerlingen waren actief betrokken en begrepen de stof beter dan verwacht (resultaat). Ik leerde dat een goede voorbereiding mijn zelfvertrouwen vergroot (reflectie).”
Reflecteren met reflectiemethoden en verdiepingsvragen
Een krachtige reflectie ontstaat niet vanzelf—het vraagt om bewust stilstaan bij wat je hebt meegemaakt. Reflectiemethoden helpen je om gestructureerd en diepgaand na te denken over je ervaringen, vergelijkbaar met hoe een SWOT analyse je inzicht geeft in sterke en zwakke punten. Ze geven houvast én zorgen dat je verder kijkt dan alleen het oppervlakkige verloop van een situatie.
Een van de bekendste methoden is de STARR-methode, die handig is wanneer je een reflectieverslag moet schrijven over een leerervaring:
-
Situatie: Wat was de context?
-
Taak: Wat was jouw rol?
-
Actie: Wat heb je gedaan?
-
Resultaat: Wat was het gevolg?
-
Reflectie: Wat heb je geleerd en wat zou je anders doen?
Naast STARR zijn er ook andere bruikbare reflectiemodellen, zoals Korthagen (die focust op bewustwording en ontwikkeling) en het ABCDE-model, dat gedrag en alternatieven onderzoekt.
Om je reflectie te verdiepen, kun je verdiepingsvragen gebruiken zoals:
-
Wat voelde ik in dat moment, en waarom?
-
Wat zegt mijn reactie over mij als professional?
-
Hoe had ik dit anders kunnen aanpakken?
Reflectie voorbeeld:
“Ik merkte dat ik moeite had met grenzen aangeven in mijn team. Door te reflecteren met de STARR-methode ontdekte ik dat ik conflicten vermijd uit angst om niet aardig gevonden te worden. In de toekomst wil ik assertiever zijn en feedback als hulpmiddel gebruiken.”
STARR-reflectie
De STARR-methode is een veelgebruikte structuur voor het schrijven van een helder en diepgaand reflectieverslag. STARR staat voor:
-
Situatie: Beschrijf de context. Waar en wanneer vond het plaats?
-
Taak: Wat was jouw rol of verantwoordelijkheid?
-
Actie: Welke stappen heb je ondernomen? Wat deed jij precies?
-
Resultaat: Wat was het effect van jouw handelen?
-
Reflectie: Wat heb je geleerd? Wat zou je in de toekomst anders doen?
Reflectie verslag voorbeeld – STARR:
Situatie: Tijdens mijn stage bij een zorginstelling werd ik gevraagd een intakegesprek met een cliënt te voeren.
Taak: Mijn taak was om de juiste informatie te verzamelen en vertrouwen op te bouwen.
Actie: Ik stelde open vragen, luisterde actief en vatte regelmatig samen om duidelijkheid te creëren.
Resultaat: De cliënt voelde zich gehoord en het gesprek verliep soepel. Mijn begeleider gaf positieve feedback op mijn empathische houding.
Reflectie: Ik ontdekte dat ik goed ben in het creëren van een veilige sfeer, maar ik merkte ook dat ik soms te voorzichtig ben met doorvragen—een mooie aanleiding voor een kritische reflectie voorbeeld. In de toekomst wil ik hier zelfverzekerder in worden.
Andere reflectiemethoden
Naast STARR zijn er verschillende andere reflectiemethoden die je kunt gebruiken, afhankelijk van je leerdoelen en context. Twee bekende alternatieven zijn het model van Korthagen en het ABCD-model.
Korthagen-model:
Deze methode bestaat uit vijf stappen:
-
Handelen – Wat deed je?
-
Terugblikken – Wat gebeurde er precies?
-
Bewust worden van essentiële aspecten – Wat viel je op?
-
Alternatieven ontwikkelen – Wat had je anders kunnen doen?
-
Uitproberen – Hoe ga je het volgende keer aanpakken?
Dit model is vooral geschikt voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling, bijvoorbeeld bij een reflectie scriptie over stage-ervaringen.
ABCD-model:
Dit model helpt je gedrag kritisch te analyseren:
-
A: Actie – Wat deed je?
-
B: Beoordeling – Wat vond je daarvan?
-
C: Consequenties – Wat waren de gevolgen?
-
D: Doelen – Wat wil je voortaan anders doen?
Wij nemen snel contact met je op.
Conclusie in je reflectieverslag
De conclusie van je reflectie verslag is het moment waarop je alles samenbrengt, door te evalueren en reflecteren op wat je hebt meegemaakt. Hier blik je terug op je leerproces en benoem je de belangrijkste inzichten die je hebt opgedaan. Wat heb je geleerd over jezelf, je handelen en je ontwikkeling, bijvoorbeeld tijdens het moment waarop je je scriptie verdedig?
Geef in deze afsluiting ook aan wat de betekenis van die inzichten is voor de toekomst. Hoe ga je deze ervaringen gebruiken om verder te groeien in je professionaliteit en ontwikkeling? Wat neem je mee naar je volgende project, stage of professionele situatie?
Reflectie schrijven – voorbeeld:
“Ik heb geleerd dat duidelijke communicatie mijn zelfvertrouwen versterkt. In toekomstige samenwerkingen wil ik sneller mijn ideeën uitspreken en actief feedback vragen.”
Taalgebruik en werkwoordstijden in je reflectieverslag
Bij een reflectieverslag schrijven is helder, eerlijk en persoonlijk taalgebruik essentieel. Vermijd vakjargon of wollige zinnen; houd je stijl toegankelijk en authentiek. Schrijf in de eerste persoon (“ik”) om je persoonlijke betrokkenheid te tonen, zoals je dat ook doet in een persoonlijk voorwoord scriptie. Je reflectie draait immers om jouw ervaring, niet om objectieve feiten.
Let goed op de werkwoordstijden. Gebruik de verleden tijd om de situatie of gebeurtenis te beschrijven (“Ik voerde een gesprek met een collega…”), en de tegenwoordige tijd als je reflecteert op wat je ervan geleerd hebt of hoe je er nu op terugkijkt (“Ik merk dat ik sneller feedback durf te vragen”).
Voorbeeld:
“Tijdens mijn stage werkte ik aan een groepsproject. Ik vond het lastig om mijn ideeën te delen. Nu realiseer ik me dat open communicatie mijn bijdrage versterkt.”
Werkwoordstijden
Het juist toepassen van werkwoordstijden in een reflectie verslag zorgt voor duidelijkheid en consistentie. In het beschrijvende deel van je verslag, waarin je de situatie en je acties uiteenzet, gebruik je de verleden tijd:
“Ik gaf een presentatie aan het team en kreeg daarna feedback.”
In het reflectieve deel, waar je jouw inzichten en leerproces beschrijft, gebruik je vaker de tegenwoordige tijd:
“Ik merk nu dat ik beter functioneer onder druk en sneller beslissingen neem.”
In de conclusie kun je beide tijden combineren: je verwijst terug naar het verleden én kijkt vooruit:
“Ik heb geleerd om mijn grenzen aan te geven, en ik wil dit in toekomstige projecten actief blijven toepassen.”
Voorbeeld reflectieverslag
Hieronder vind je een kort reflectieverslag voorbeeld dat laat zien hoe je structuur, diepgang en persoonlijke inzichten combineert in één geheel. Dit reflectieverslag voorbeeld is opgebouwd volgens de STARR-methode.
Reflectieverslag – Voorbeeld
Tijdens mijn stage bij een marketingbureau (situatie) kreeg ik de taak om zelfstandig een socialmediacampagne op te zetten voor een nieuwe klant (taak). Ik begon met een doelgroepanalyse en stelde een contentplanning op. Vervolgens creëerde ik posts en beheerde ik de advertenties via Facebook en Instagram (actie). De campagne behaalde binnen drie weken 25% meer interactie dan gemiddeld, en de klant was zeer tevreden over de aanpak (resultaat).
Terugkijkend merk ik dat ik het spannend vond om zelfstandig zo’n verantwoordelijkheid te dragen. Toch heb ik ervaren dat ik met voldoende voorbereiding en lef succesvol kan handelen. Ik ontdekte dat ik creatief ben in het bedenken van campagnes, maar nog kan groeien in het analyseren van data (reflectie).
Mijn leerdoel voor de toekomst is om meer grip te krijgen op statistieken en meetinstrumenten, zodat ik mijn werk beter kan onderbouwen. Deze ervaring heeft me vertrouwen gegeven in mijn kwaliteiten én helderheid gebracht in waar ik nog wil groeien.
Checklist voor het schrijven van een reflectieverslag
Een goed reflectieverslag schrijven vraagt om structuur, zelfinzicht en heldere formuleringen—iets dat je niet zomaar aan een ghostwriter scriptie kunt overlaten. Gebruik onderstaande checklist reflectieverslag om te controleren of je alle belangrijke onderdelen hebt behandeld—net zoals je bij scriptietips een lijstje volgt om niets over het hoofd te zien:
✅ Heb ik de context en situatie duidelijk beschreven?
✅ Zijn mijn leerdoelen concreet en relevant geformuleerd?
✅ Heb ik mijn acties en gedachten helder uitgelegd?
✅ Reflecteer ik op wat goed ging én wat beter kon?
✅ Gebruik ik een passende reflectiemethode (bijv. STARR of Korthagen)?
✅ Benoem ik wat ik heb geleerd en hoe ik dit toepas in de toekomst?
✅ Klopt mijn taalgebruik en gebruik ik de juiste werkwoordstijden?
✅ Is mijn reflectie persoonlijk, eerlijk en relevant?
- Wat is een reflectieverslag?
- Structuur van een reflectieverslag
- Leerdoelen formuleren
- Situaties beschrijven
- Reflecteren met reflectiemethoden en verdiepingsvragen
- Conclusie in je reflectieverslag
- Taalgebruik en werkwoordstijden in je reflectieverslag
- Voorbeeld reflectieverslag
- Checklist voor het schrijven van een reflectieverslag
- Professionele hulp bij je studie en scriptie

Populaire artikelen
Professionele hulp bij je studie en scriptie
Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.